Saturday 23 July 2011

Butir Mutiara Kata Penyejuk Jiwa.......




Ketika kau berfikir itulah sumber kekuatanmu. Saat kau bermain itulah rahsia dari masa mudamu yang abadi. Apabila kamu sedang berdoa itulah sumber ketenanganmu. Pada saat kamu sedang belajar itu adalah sumber kebijaksanaanmu. Dan saat kamu sedang mencintai dan dicintai itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Maka maknailah segala bentuk apa yang kamu kerjakan kerana itu adalah gurumu.

Melewati hidup ini dengan penuh cinta, ilmu dan iman. Dengan cinta hidup menjadi indah, dengan ilmu hidup membuat mudah dan dengan iman hidup akan terarah.Tapi janganlah sampai tersesat oleh cinta , terjerumus oleh gelapnya ilmu dan jangan sampai iman kita tergoda oleh kenikmatan sesaat yang menimbulkan dosa.

Hal terbaik sebelum bertanding untuk mengalahkan lawan adalah mengalahkan diri sendiri terlebih dahulu. Dalam hidup sehari hari kita harus mampu untuk mengalahkan kemalasan, menghalau iri hati, dan merendam kecemasan. Jika hal itu mampu kita tangani maka kita akan terlihat tangguh dan sportif dimata orang lain.

Apabila seseorang kehilangan pasangan dan sahabatnya,pasti dia akan melihat orang orang disekitarnya untuk dikumpuli agar mendapatkan hiburan…. Akan tetapi jika hati seseorang tersebut telah kehilangan kedamaianya, dimana tempat dia akan menemukannya dan mampukah dia untuk dapat memperolehnya kembali…

Ada sebahagian perkataan itu ada yang lebih keras dari batu, lebih tajam dari tusukan jarum, lebih panas daripada bara dan lebih pahit dari hanzhal...hati itu adalah ladang, maka tanamlah benih perkataan yang baik di dalam hati, Jaga dan rawat agar kelak jika tumbuh akan baik pula, seperti halnya benih buah akan tumbuh baik buahnya , rantingnya , daunnya dan batang pohonya jika dijaga dan dirawat..

Sumber : forum.vivanews.com

No comments:

Post a Comment